Temas diversos. Observar, pensar, sentir, fazer crítica construtiva e refletir sobre tudo que o mundo e a própria vida nos traz - é o meu propósito. Um pequeno espaço para uma visão subjetiva, talvez impregnada de utopia, mas, certamente, repleta de perguntas, questionamentos, dúvidas e buscas, que norteiam a vida de muitas pessoas nos dias de hoje.

As perguntas sobre a existência e a vida humana, sobre a fé, a Bíblia, a religião, a Igreja (sobretudo a Igreja Católica) e sobre a sociedade em que vivemos – me ajudam a buscar uma compreensão melhor desses assuntos, com a qual eu me identifico. Nessa busca, encontrando as melhores interpretações, análises e colocações – faço questão para compartilhá-las com os visitantes desta página.

Dedico este Blog de modo especial a todos os adolescentes e jovens cuja vida está cheia de indagações.
"Navegar em mar aberto, vivendo em graça ou não, inteiramente no poder de Deus..." (Soren Kierkegaard)

sábado, 27 de fevereiro de 2016

Jaka jest nasza pozycja? – Bardzo aktualna refleksja. Autor: José Antonio Pagola.


“W tym samym czasie przyszli niektórzy i donieśli Mu o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z krwią ich ofiar. Jezus im odpowiedział: ”Czyż myślicie, że ci Galilejczycy byli większymi grzesznikami niż inni mieszkańcy Galilei, że to ucierpieli? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie.  Albo myślicie, że owych osiemnastu, na których zwaliła się wieża w Siloé i zabiła ich, było większymi winowajcami niż inni mieszkańcy Jerozolimy?  Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy tak samo zginiecie”. (Łk 13, 1-5)

Poniżej, krótka refleksja, bardzo konkretna i aktualna, której tłem jest biblijny tekst Łk 13,1-9. Jej autorem jest hiszpański teolog José Antonio Pagola.

Tekst został opublikowany na internetowej stronie Instytutu Unisinos Humanitas  (IHU).

Zachęcam do przeczytania!
WCejnóg

(Tłumaczenie z języka portugalskiego)


Refleksja

Nieznani  ludzie powiadamiają  Jezusa o okrutnym zabójstwie kilku Galilejczyków w świętych pomieszczeniach świątyni.  Autorem znowu był Piłat. Co ich najbardziej przeraża to to, że krew tych ludzi została  zmieszana z krwią zwierząt, które były przeznaczone na ofiarę Bogu.

Nie wiemy dlaczego ci ludzie zwracają się do Jezusa. Chcą żeby solidaryzował się z ofiarami? Chcą żeby im wyjaśnił jaki przerażający grzech został popełniony, by zasłużyć na tak haniebną śmierć? I jeśli nie zgrzeszyli, dlaczego Bóg zezwolił na tak świętokradzką śmierć w Jego własnej świątyni?

Jezus  odpowiada  przypominając inne dramatyczne zdarzenie, które miało miejsce w Jerozolimie: śmierć osiemnastu ludzi zmiażdżonych przez przewracającą się wieżę przy sadzawce Siloé.

Otóż, w obu przypadkach Jezus stwierdza to samo: ofiary nie były bardziej grzesznikami niż inni. Kończy swoją wypowiedź  jednym i tym samym ostrzeżeniem: "jeśli się nie nawrócicie, wszyscy tak samo zginiecie."

Odpowiedź Jezusa daje dużo do myślenia. Przede wszystkim odrzuca tradycyjne przekonania, że nieszczęścia są karą od Boga. Jezus nie myśli o Bogu "czyniącym sprawiedliwość", który karze  swoich synów i swoje córki obdarzając ich tu i tam chorobami, wypadkami czy nieszczęściami, jako zapłatą za ich grzechy.

Następnie, Jezus zmienia perspektywę sytuacji. Nie traci czasu na teoretyczne rozmyślania o ostatecznych przyczynach zaistniałych nieszczęść, rozważając o winach i grzechach ofiar lub o woli Boga. Swoje spojrzenie zwraca na obecnych i konfrontuje ich z nimi samymi: powinni słyszeć i widzieć w tych wszystkich wydarzeniach Boże wezwanie do nawrócenia i do przemiany życia.

Obecnie, na przyklad, żyjemy  dotąd wstrząśnięci tragicznym trzęsieniem ziemi na Haiti. Jak odczytać tę tragedię z punktu widzenia postawy Jezusa? Oczywiście, nie powinniśmy  od razu pytać o to, gdzie jest Bóg, ale gdzie my jesteśmy, jakie jest nasza pozycja.

Pytaniem, które może prowadzić nas do nawrócenia na pewno nie jest "Dlaczego Bóg pozwala na tak straszną katastrofę?", lecz  "jak się czujemy godząc się z faktem, że tak wiele ludzi żyje w ogromnym ubóstwie, tak bezradni wobec  sił przyrody?".

Nie napotkamy Boga ukrzyżowanego, zwracając się o wyjaśnienia do oddalonego bóstwa, lecz identyfikując się z ofiarami. Nie znajdziemy Go protestując przeciw Jego obojętności lub negując Jego istnienie, lecz współpracując na tysiąc sposobów, aby złagodzić ból w Haiti i na świecie. Być może wtedy będziemy mogli wyczuć między światłami i cieniami, że Bóg jest w ofiarach, broniąc ich wiecznej godności i jest w tych, co walczą ze złem, umacniając ich siły.

Źródło: IHU-Notícias



Nenhum comentário:

Postar um comentário