Wstawiam
dziś bo blogu Indagações-Zapytania bardzo ciekawy artykuł Milczenie
Boga, którego autorem jest brazylijski dominikanin Frei Betto¹. Tekst ten, w swojej
oryginalnej wersji został opublikowany w zeszłym miesiącu (listopad
2015) w portalu Adital. W celu udostępnienia tego artykułu Polakom,
przetłumaczyłem go na język polski.
Polecam!
Jestem pewien że spokojna i uważna lektura tego tekstu może być pomocą
dla wielu osób, które w swoim życiu zmagają się z podobnymi poważnymi
pytaniami tego rodzaju. Oczywiscie, nie znaczy to, że każdy
znajdzie tu wyjaśnienia w pełni go zadawalające. Warto jednak iść w
poszukiwaniu tych potrzebnych nam odpowiedzi.
Zachęcam
do przeczytania i refleksji.
WCejnóg
11.06.2015
Milczenie Boga
Przeszkadza nam milczenie Boga, które
stanowi powracający temat wspaniałego dzieła Carlosa Heitora Cony². Nawet
papież Benedykt XVI, odwiedzając Oświęcim/ Auschwitz, w kwietniu 2010
roku, wykrzyknął: "Dlaczego, Panie, milczałeś? Jak mogłeś do
tego dopuścić? Gdzie był Bóg w tamtych dniach?"
Albert Camus stwierdził, że albo Bóg jest
wszechmocny, ale zły, albo jest dobry, ale bezsilny. Rzeczywiście,
narzuca się pytanie, czy Bóg opuscił ludzkość, kiedy się widzi tyle zbrodni: od
Oświęcimia (Auschwitz) do Hiroszymy; od ludobójstwa w Ameryce
Łacińskiej do używania dronów produkowanych w USA,
które, na Bliskim Wschodzie, powodują zniszczenia i śmierć, nawet w
szpitalach polowych prowadzonych przez Lekarzy bez Granic.
Hordy imigrantów wywołują nowy exodus posuwając się w kierunku krajów,
uważanych za chrześcijańskie, które to kraje, przerażone, zamkają swoje granice
i swoje serca.
Bóg milczy w życiu wielu
dorosłych, którzy w swoim dzieciństwie wierzyli w Niego, a teraz, idąc
śladami Nietzschego, odrzucają Go jako zaprojektowaną iluzję, by próbować
zrekompensować w życiu po śmierci niewytłumaczalne cierpienia w obecnym życiu.
Jak może istnieć Bóg, kiedy istnieje tak wiele
dzieci skazanych na głód, na nieuleczalne choroby, na okrucieństwo
dorosłych? - pytał Betinho, który był moim towarzyszem w Akcji
Katolickiej. A ci, którzy w Niego wierzą , czyżby byli bardziej etycznymi
i uczciwymi niż ateiści? Największe zbrodnie w historii, takie jak Inkwizycja, kolonializm,
niewolnictwo, nazizm i dwie wielkie wojny światowe, zostały popełnione
przez narody, które uważają się w swojej większości za chrześcijańskie.
Spójrzmy, jak wielu chrześcijan napełnia imieniem
Boga swoje usta, i nawet kieszenie dzięki Niemu, i żyją z sercem
pełnym gniewu, nienawiści, zemsty i uprzedzeń! Ilu
wykorzystuje dobrą wiarę wiernych owieczek, aby
wyłudzać, skorumpować i mnożyć swoje interessy, a nawet grozić
piekłem takim, którzy na nich odważają się skarzyć!
Nawet Jezus doświadczył milczenia Boga. "Boże mój,
Boże mój, czemuś mnie opuścił" (Mk 15, 34). W dwóch lub trzech momentach w
moim życiu, jak na przykład w więzieniu w czasie dyktatury cywilnej i
wojskowej, również pytałem, gdzie ukrywał się Bóg.
To nie wiara w Boga była
tym, co się liczyło dla Jezusa. Wiara jest darem, a wielu tego daru
nie otrzymało. Dla Jezusa, najważniejszą rzeczą było to, czy dana osoba
żyła, choćby nawet bez wiary, wartościami ludzkimi (które zbiegają
się z wartościami ewangelicznymi): miłość bliźniego, sprawiedliwość dla uciśnionych, solidarność, tolerancja
i współczucie. Kto tak działa, ten robi to, co Bóg oczekuje od każdego z
nas.
Jezus podkreślił, że wiele ludzi, nawet kiedy nie
wierzą, ale praktykują takie wartości,
będą pytać po drugiej stronie życia: "Panie, kiedyż to widzieliśmy
Cię głodnym i nakarmiliśmy Cię"? A Pan odpowie im tak:
"cokolwiek uczyniliście jednemu sposród najmniejszych braci moich,
uczyniliście Mnie samemu "(Mt 25: 37-40).
Jezus nie przyszedł żeby fundować religię czy
Kościoł. Przyszedł nam zaproponować nowy projekt cywilizacyjny, oparty na
miłości i sprawiedliwości - globalizacji solidarności, jak to
określił papież Jan Paweł II. W królestwie Cezara Jezus zapłacił życiem za to, że głosił inne królestwo,
"inny możliwy świat", królestwo Boże. Nie głosił, jak
wielu uważa, królestwa znajdującego się po drugiej stronie życia, ale tu i
teraz, i którego prototyp On wcieliu sam w sobie. To dlatego nauczył nas modlić
się: "Przyjdź królestwo Twoje".
Sposób, w jaki rozumiemy obecność
Boga w naszym życiu zależy od tego, jaką mamy ideę Boga, jak to ukazuje
emblematyczna historia Hioba, którego przyjaciele, nie mogąc
pogodzić się z tym, że pomimo wszystko zachowuje on niewzruszoną wiarę,
podżegali go do odrzucenia Boga, który zezwala na to żeby tak
cierpiał.
Pewnego razu, oburzony przesadnym milczeniem
Boga wobec tylu niesprawiedliwości, pewien mężczyzna wszedł do pustego
kościoła i, zwrócony do ołtarza, zaczął krzyczeć: "Tyle zła w
świecie, i Ty Panie nic nie robisz?! Nie reagujesz na tę przemoc, na nędzę, na
tyle cierpień Twoich dzieci? "
Bóg złamał milczenie i odpowiedział: "Ja już
zrobiłem."
"Jak to zrobiłeś? Co zrobiłeś?" , zapytał
zbuntowany człowiek.
"Uczyniłem ciebie", powiedział Bóg.
Zródlo: Adital
___________________
¹ Frei Betto (Carlos Alberto Libânio Christo) jest brazylijczykiem, członkiem
Zakonu Dominikanów, pisarzem, autorem książki "Głód Boga", i wielu
innych, ponad 60-ciu, książek.In: Wikipedia
² Carlos Heitor Cony (Rio de Janeiro, 14 de março de 1926) jest znanym i cenionym brazylijskim dziennikarzem i pisarzem.In: Wikipedia
Nenhum comentário:
Postar um comentário